Trots

Ik geef het toe, het is een hele tijd geleden dat ik nog iets nieuws op deze blog heb geplaatst. Niet dat ik geen inspiratie had of dat er niets te vertellen viel. Het zijn gewoon erg drukke maanden geweest.
Dat had zeker ook te maken met de ruime media-aandacht voor alles wat ‘intercommunaal’ heet. Stevige discussies onder politici en grote krantenkoppen over mandaten en vergoedingen, je hebt het zeker meegelezen.
Ik heb het debat geboeid gevolgd, af en toe hebben we er als Infrax ook aan deelgenomen. Wat kan ik zeggen… Gaat alles in onze sector perfect? Absoluut niet. Kunnen er zaken beter? Zeker wel. De beslissingen over hoe we in de toekomst bestuurd moeten worden zijn ondertussen genomen en worden nageleefd. Zoals we altijd de geldende regels hebben gerespecteerd.

Vaak had ik het erg moeilijk met de hele sfeerschepping in het debat. Er werd teveel op een hoopje gegooid. Krantenkoppen en opiniemakers lieten de voorbije maanden (en dagen) iets te graag uitschijnen als zouden intercommunales en bijhorende bedrijven als Infrax lege dozen zijn. Los van de discussie over hoe ons bestuur er concreet uit moet zien, zouden we geen belangrijke maatschappelijke opdracht hebben, of daar op z’n minst niet integer en zeer inefficiënt mee bezig zijn.

Dan bloedt mijn hart. Elke dag opnieuw zetten onze 1500 Infrax-medewerkers zich sterk in om 2 miljoen klanten in 122 gemeenten van elektriciteit, gas, riolering of kabeltelevisie te voorzien. Onze stroom- en gasnetten worden qua betrouwbaarheid jaar na jaar tot de Europese top gerekend omdat we correct investeren en onderhouden. We doen elke dag – en nacht – opnieuw ons uiterste best om stroomuitval tot een absoluut minimum te beperken. 10.000 kilometer aan riolering (de afstand van Brussel tot Tokio!) wordt binnen moeilijke contouren professioneel uitgebouwd en beheerd. We promoten met succes rationeel energiegebruik bij gezinnen en bedrijven. We willen meewerken aan nieuwe initiatieven die de CO2-uitstoot helpen verlagen. We zijn vernieuwend op het vlak van ondersteuning van onze gemeenten en de overheid om de belangrijke klimaatdoelstellingen te halen.

Ik ben daar trots op. En ja, we doen dat allemaal zo efficiënt mogelijk, tegen zo laag mogelijke kosten. Los van alle heisa en verhaaltjes van de voorbije maanden… de sterk verhoogde energiefactuur is geen gevolg van de kosten die wij maken voor de uitbating van onze netten. Als netbeheerder hebben we met onze activiteiten slechts impact op 20 procent van die totale factuur. En dat deel is de laatste jaren niet gestegen, integendeel.

Zoals het hoort, zullen we ook in de toekomst verantwoordelijk handelen en mee een stevige inspanning doen om de Vlaamse energiefactuur te laten dalen. Als de Belgische mededingingsautoriteit het toelaat, gaan Infrax en Eandis binnenkort op in een nieuw, eengemaakt netbedrijf voor heel Vlaanderen. Zo besparen we minstens 15 procent op onze hele werking, goed voor 3 procent besparing op de eindfactuur.
15 procent besparen met 3 procent als eindresultaat voor de klant? Weinig, denk je misschien. Maar als ook de andere partners die impact hebben op de factuur van de klant eenzelfde inspanning zouden doen, dan komen we al een heel eind… .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>