Respect voor de voordenkers

In het kader van de optimalisatie van onze organisatie kijken we bij Infrax graag eens over de muur. Onze medewerkers bezoeken momenteel een aantal bedrijven, die een vergelijkbare visie hebben, met de bedoeling van mekaar te leren. Het gastbedrijf komt een tijdje nadien bij ons kijken hoe wij de zaken aanpakken. Ongeacht of het nu om kleine, middelgrote of grote bedrijven gaat, we steken altijd wat van mekaar op.

Uitdagingen, valkuilen, verbeterpunten … ze zijn er overal. Dergelijke ervaringsuitwisselingen zijn bijzonder leerrijk. En ik stel vast dat andere bedrijven ook oplossingen zoeken voor de vragen die ons elke dag bezighouden. Dit is even verrassend als versterkend.

In december was ik zelf, samen met een aantal medewerkers, op bezoek bij een Limburgs bedrijf dat overal in het land belangrijke bouwprojecten realiseert. Ik kom hun CEO af en toe wel eens tegen. We kennen mekaar vrij goed. Ik zie hun logoborden regelmatig bij grote bouwwerven. En toch heeft dit bezoek mij op veel vlakken verrast en nieuwe inzichten gegeven. Het is een bedrijf met een bijzonder sterke visie en strategie. Ze hebben voor zichzelf de baseline ‘de voordenkers’ bedacht. Knap gevonden. “Want”, zegt de marketing en HR-directeur: “als je nadenkt ben je eigenlijk al te laat.”

Tja. Dat is waar natuurlijk. Wat gek dat ‘voordenken’ een woord is dat omzeggens niemand gebruikt, terwijl we het zonder veel uitleg wel begrijpen. Het werd snel duidelijk dat ‘de voordenkers’ niet zo maar een slogan is. De werknemers die we gezien en gehoord hebben tijdens het bezoek, spreken over ‘voordenken’ wanneer ze hun taken en verantwoordelijkheden toelichten. Wie zich goed voorbereidt, spaart tijd, geld, verplaatsingen, materialen … noem maar op.

Het bedrijf steekt veel tijd in de voorbereiding en de planning van een project, waardoor het eigenlijke bouwen vlotter en efficiënter verloopt. De wensen en de behoeften van elke klant kunnen beter in de voorbereiding ingepast of aangepast worden. Want eens de werf start, zorgt elke verandering voor extra inspanningen en kosten. Voordenken dus. Het zit daar heel erg vastgebakken in hun cultuur.

Voordenken draagt bij tot de realisatie van veel doelstellingen. De klantentevredenheid stijgt. Zowel extern als intern. Ik heb gezien hoe de magazijnier ook voordenkt bij het klaarleggen van de bestellingen voor zijn collega’s. Lean werken, daar streeft elk bedrijf naar tegenwoordig. Efficiëntie verbeteren, tijd en middelen beter inzetten, duurzame keuzes maken. Veranderen om te verbeteren. Lean is geen project, iedereen moet het ademen. Het moet in het DNA van het hele bedrijf zitten.

Voor mij was dit bezoek een grote vorm van herkenning, maar ook van motivatie. Als CEO van Infrax heb ik van meet af aan zeer veel nadruk gelegd op het belang van medewerker en klant, op lean denken en handelen. Dit alles heb ik daar in een mooi praktijkvoorbeeld gezien. Wij boeken bij Infrax elke dag resultaten, en daar ben ik blij om. Dat bedrijven in totaal andere sectoren dezelfde weg bewandelen, geeft aan dat wij juiste keuzes maken. En soms is het fijn te zien dat anderen al iets gerealiseerd hebben waarin wij nog een stukje te gaan hebben. Het bewijst ons dat het mogelijk is. Wat elders kan, dat kunnen wij ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>