Murphy (z)onder stroom

Vorige week deed zich een ernstige elektriciteitspanne voor in Limburg waarbij meerdere gemeenten getroffen werden. Een aannemer stuurde de arm van zijn hijskraan net iets te dicht bij een hoogspanningsleiding van Elia. Gevolg: vlamboog, een afgeknakte hoogspanningskabel en enkele duizenden van onze klanten – particulieren en bedrijven – zonder stroom. En Murphy stond deze keer serieus onder stroom, want alsof dat nog niet volstond, ondervond de beheerder van het hoogspanningsnet ook nog een technische storing op de tweede toevoerlijn waardoor het euvel niet snel verholpen kon worden.

Enter Infrax . Wij zijn niet de oorzaak van de panne, maar we kunnen door onze netten te herschakelen wel mee het probleem helpen oplossen. Als we dat niet centraal kunnen aansturen, gaan onze technici ter plaatse. In meer dan 95% van de gevallen slagen we er in om binnen het uur de stroomtoevoer te herstellen. Deze keer duurde de onderbreking op sommige plaatsen enkele uren. Omdat wij er niet mee bezig waren? Wel integendeel. Het herschakelen van de vele cabines was een huzarenstuk, met een heleboel manuele interventies in de betrokken regio.

Ik sprak erover met één van onze medewerkers die erbij was. En ik moet zeggen: ik was zeer onder de indruk. Niet alleen van de terrein- en vakkennis, maar vooral van de gedrevenheid waarmee hij en zijn vele collega’s zich uit de naad hebben gewerkt om iedereen zo snel mogelijk terug van elektriciteit te voorzien.

Natuurlijk begrijp ik dat klanten, en zeker de bedrijven mopperen wanneer de elektriciteit een tijdlang weg is. We leven in een samenleving en in een tijd waar we sterk afhankelijk zijn van energie. Onze moderne netten zijn zo kwalitatief dat er nauwelijks onderbrekingen zijn. Juist daarom valt het extra op wanneer een panne zich voordoet. De oorzaak is in zeer veel gevallen een externe factor. Een leiding of een kabel die overgetrokken wordt bijvoorbeeld. Pannes die in een groter gebied voelbaar zijn, zorgen automatisch voor heel wat media-aandacht.

Ik ben trots op onze ploegen die bij elke storing onmiddellijk met man en macht actie ondernemen en doorgaan tot de finish. Van zodra de laatste aansluiting weer in orde is, gaan ze napluizen wat de oorzaak was. Kunnen we hier iets uit leren om toekomstige soortgelijke onderbrekingen te vermijden? Niet alleen bij stroomstoringen, maar ook bij onderbrekingen in de andere nutsvoorzieningen werken wij op die manier. Eerst de dienstverlening terug verzekeren, dan definitief herstellen en lessen trekken voor de toekomst.

Storingen zijn nooit aangenaam, maar ze maken deel uit van onze job. We maken wel het verschil. Alle storingen die we vermijden door preventief nazicht en onderhoud vallen niemand op. Dat we er in slagen om ruim 95% van de onderbrekingen binnen het uur te herstellen, wordt als normaal beschouwd. Al is dat niet altijd een evidentie.

Het deed mij dan ook bijzonder veel plezier toen enkele ondernemers hun bewondering uitspraken over de efficiënte acties van onze interventieploegen naar aanleiding van de grote panne waarmee we nu geconfronteerd werden. We kunnen Murphy niet verslaan, maar we gaan hem wel te lijf om de hinder tot een minimum te beperken.

Een gedachte over “Murphy (z)onder stroom

  1. Werner Verslype

    20 jaar doe ik interventies en WD. Al die tijd wordt/werd gestreefd om bij MS-uitschakeling in eerste instantie zo spoedig mogelijk de klant terug elektriciteit te leveren om daarna de fout op te sporen en tot herstel over te gaan. Het doet deugd te vernemen dat dit gerespecteerd wordt.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>