Energiearmoede blijven bestrijden met de juiste middelen

Onderwerpen: Energie

Gepost op: 19 mei 2016

Elektriciteit en verwarming zijn menselijke basisbehoeften. De wetgeving voorziet daarom in een aantal sociale maatregelen. Zo kan je niet zomaar afgesloten worden van elektriciteit en/of aardgas. Een gezin dat door betalingsmoeilijkheden toch wordt opgezegd door zijn energieleverancier en geen nieuwe vindt, wordt automatisch klant bij zijn netbeheerder. Wij treden dan op als sociale leverancier tot het gezin opnieuw bij een reguliere leverancier een contract heeft.

Als de klant ook de facturen van de netbeheerder niet correct betaalt, plaatsen we gratis een budgetmeter. De klant kan dan een som naar zijn keuze en mogelijkheden opladen op een kaart die hem toelaat om dat bedrag aan energie te verbruiken via zijn budgetmeter. Een systeem dat je kan vergelijken met de prepaid gsm-kaart.

Wie niet tijdig komt opladen, kan eerst nog even een beroep doen op een noodkrediet. Is ook dat opgebruikt, dan wordt in de budgetmeter een stroombegrenzer geactiveerd. Je beschikt dan tijdelijk over een beperkt vermogen van 10 ampère tot je weer je budgetmeter hebt opgeladen. Een goed systeem om een moeilijke periode (bv. het einde van een maand) te overbruggen.

Ook bij 10 ampère is elektriciteit niet gratis!

Het Energiebesluit voorziet momenteel dat de stroombegrenzer uitgeschakeld kan worden als de klant toch elektriciteit blijft verbruiken zonder zijn budgetmeter op te laden. En dat systeem werkt prima. Door de stroombegrenzer uit te schakelen, vermijden we dat gezinnen door schuldopbouw in een uitzichtloze situatie terecht komen. Want ook bij een vermogen lager dan 10 ampère is elektriciteit uiteraard niet gratis.

Het uitschakelen van de stroombegrenzer is ook een prikkel voor de klant om zijn elektriciteitsrekening te betalen. Zonder deze prikkel zouden sommige klanten zich wel eens kunnen gaan ‘nestelen’ in de situatie van het verlaagd vermogen. Met wat organisatie is leven met 10 ampère immers best mogelijk. Maar het is maatschappelijk erg moeilijk te verdedigen dat de kosten van gezinnen die hun elektriciteitsrekening niet betalen, worden verhaald op gezinnen die hun rekening wel betalen.

Het uitschakelen van de stroombegrenzer is bovendien een beter alternatief voor de volledige afsluiting van de elektriciteitsaansluiting. Bij een uitgeschakelde stroombegrenzer beschikt de klant onmiddellijk terug over elektriciteit zodra hij zijn budgetmeter heeft opgeladen. Bij een afsluiting duurt dit al gauw enkele dagen.

Momenteel wordt overwogen om de beschikbaarheid van 10 ampère niet meer te beperken in tijd. Volgens mij is dat dan ook geen goed idee. Het uitschakelen van de stroombegrenzer zoals dat nu voorzien is in het Energiebesluit is net een erg doeltreffend middel waarmee de Vlaamse distributienetbeheerders in samenwerking met de OCMW’s gezinnen met betalingsmoeilijkheden effectief kunnen helpen. Een visie die ook wordt gedeeld door de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>